Fotolia_208251_Subscription

Ajutorul de deces

January 24th, 2012, , 110 comentarii, 56,693 views
print Printeaza

Tema pe care o propunem astăzi este mai degraba una pentru aducerea la cunoştinta celor angajaţi în legătură cu ajutorul de care au dreptul sa beneficieze în cazul nefericit al unui deces. Cum si cine sunt persoanele îndreptăţite să solicite şi să beneficieze de acest ajutor.

Ana Maria Hriţuc, Avocat asociat, SPV Legal

Prin mecanisme instituționale, adecvate sau mai puţin adecvate, statul garantează prin lege fiecărei persoane care deţine statutul de asigurat al sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale dreptul la asigurări sociale, asigurări sociale care acoperă, pe lângă alte riscuri, şi riscul de deces al asiguraţilor şi a unora dintre membrii familiilor acestora.

Pentru anul 2012, cuantumul ajutorului de deces în situaţia decesului unui asigurat al sistemului public de pensii (salariat, funcţionar, demnitar, etc) sau al unui pensionar este de 2.117 lei, iar în cazul decesului unui membru al familiei asiguratului sau al pensionarului, membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului, este 1.059 lei.

Cine poate solicita ajutorul de deces?

Sunt consideraţi a fi parte din categoria membrilor de familie ai asiguratului sau ai pensionarului pentru care asiguratul, după caz pensionarul poate solicita și obține ajutor de deces în situaţia decesului acestora (numai dacă aceştia nu erau asiguraţi sau pensionari la data decesului) următorii:

– soţul/soţia;

– copiii (proprii, adoptaţi, aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educarea familiei) în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;

– părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.

Dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces.

În cazul decesului unui asigurat al sistemului public de pensii sau a unui pensionar ori a unui membru al familiei acestora, doar o singură persoană poate beneficia de ajutor de deces (de regulă cea care justifică cu înscrisuri doveditoare şi declară în scris pe proprie răspundere că a suportat cheltuielile ocazionate de deces), după caz:

– soţul/soţia supravietuitoare;
– copilul / unul dintre copii;
– parintele;
– tutorele;
– curatorul.

În lipsa celor de mai sus, o altă persoană (dacă prezintă înscrisuri doveditoare ale cheltuielilor efectuate sau prezintă o declaraţie dată pe proprie răspundere având formă autentică – autentificată de un notar public – în sensul că a suportat cheltuielile ocazionate de deces).

Este bine de ştiut că persoanele autorizate să desfăşoare activităţi economice, administratorii şi managerii care au incheiate contracte de administrare sau de management, membrii întreprinderilor individuale şi a celor familiale, personalul angajat în instituţii internaţionale fără să fie asiguraţi ai acestora, precum şi persoanele care se asigură pe baza de contract în sistemul public de pensii pot beneficia de ajutor de deces numai atunci când contribuţia de asigurări sociale datorată şi eventualele accesorii ale acesteia sunt achitate integral până la data decesului. Toate aceste categorii solicită acordarea ajutorului de deces la casele teritoriale de pensii.

Cum se obține ajutorul de deces?

Ajutorul de deces se solicită pe baza unei cereri formulată în scris la care se anexează certificatul de deces in original şi copie, actul de identitate al solicitantului (original plus copie), actele de stare civila ale solicitantului din care sa rezulte legatura civila a acestuia cu decedatul  – sot, ruda, tutore, curator etc – (original plus copie), înscrisuri din care să rezulte că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original plus copie) sau declaratia pe proprie raspundere (original), adeverinta care sa certifice că, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizata potrivit legii (original), alte documente solicitate de platitorul ajutorului de deces.

Ajutorul de deces se solicită angajatorului asiguratului în cazul decesului asiguratului sau a unui membru a familiei asiguratului, dacă asiguratul este:

– persoană care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă, inclusiv soldat şi gradat voluntar;
– funcţionar public;
– cadru militar în activitate, soldat / gradat voluntar, poliţist / funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
– persoana care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, din drepturi de autor şi drepturi conexe, precum şi din contracte/convenţii încheiate potrivit Codului civil.
– persoană care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective sau care e numită în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului;
– membru cooperator dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti;
– cadru militar trecut în rezervă, poliţist / funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor al cărui raport de serviciu a încetat, din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale, care beneficiază de ajutoare lunare ce se asigură din bugetul de stat.

Cine achită ajutorul de deces?

Ajutorul de deces se achită de către angajator (unui singur solicitant) sau, după caz, de casa teritoriala / sectorială de pensii, în termen de 24 de ore de la solicitare, cu condiţia (bineînţeles) ca cererea de acordare a ajutorului de deces să fie însoţită de toate documentele necesare pentru a justifica dreptul la primirea ajutorului de deces.

După efectuarea plăţii, angajatorul plătitor al ajutorului de deces va menţiona pe verso-ul certificatului de deces în original, menţiunea “ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.

Ajutorul de deces poate fi solicitat de către persoana îndreptăţită în termenul general de prescripţie de 3 ani calculat de la data decesului, acesta urmând însă a fi plătit la nivelul cuvenit la data decesului şi nu la nivelul existent la data solicitării.

Neachitarea de către angajator a ajutorului de deces este sancţionată cu amendă de la 1.500 – 5.000 lei

Taguri: , , ,
Aboneaza-te la newsletter! Ai cele mai bune stiri despre HR, in fiecare zi, pe mail.
Comentarii
  1. mihaela says:

    Buna ziua

    ma intereseaza sa stiu daca acest ajutor acordat de angajator se deduce din asigurarile sociale datorate de angajator si cum se face asta efectiv pe declaratia 112.

    Multumesc

  2. Ajutorul de deces este platit de angajator insa cel care trebuie sa-l suporte efectiv este statul prin FNUASS.

    In declaratia 112 exista un camp special cu privire la ajutorul de deces. Acestajutor platit de angajator se recupereaza de catre acesta prin compensare cu contributiile datorate de angajator la FNUASS in luna in care ajutorul de deces a fost acordat

    • Mihaela says:

      Adriana, legea prevede ca acest ajutor se scade din contibutia la asigurari sociale, nicidecum din FNUASS. Adica eventuala diferenta se recupereaza de la CASA de Pensii si nicidecum de la CASMB.

      Aici este extras din lege :

      Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicat in MO 852/20.12.2010 :

      Art. 38

      (1) Sumele reprezentand ajutor de deces, care se platesc de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, in contul asigurarilor sociale, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva.

      (2) Sumele reprezentand ajutor de deces platite de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, care depasesc suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia, respectiv de la casa de pensii sectoriala.

      • Adriana Puscas says:

        Da, am indicat gresit fondul din care se suporta. Intr-adevar nu era vorba de FNUASS, dar asta nu schimba cu nimic mecanismul pe care l-am indicat.

  3. irina says:

    buna ziua . acum o luna (10 iunie) mi-a murit fetita in varsta de 8 ani avea handicap gr.grav cu asistent personal. la data decesului eu nu mai eram asistentul ei personal fiind concediata anul trecut(2011) cu data de 1 august . certificat de grad de handicap i s-a facut la varsta de 1 si cinci luni. as vrea sa ma lamuriti daca are dreptul de ajutor de deces. am intrebat si la casa jud. de pensii si la protectia copilului si mi-au spus ca ajutorul trebuie platit de locul nustiu cum sa-i spun de unde i se platea asigurarea sociala.adica de la primaria comunei de care apartinem. am intrebat la primarie si mi-au explicat ca nu aveau contract cu casa de asigurari si pentru copii cu handicap doar pentru adultii cu handicap salarati……. si alte categorii. de aceea va rog sa-mi dati un sfat sa stiu daca mai are rost sa incerc sau nu
    va multumesc

    • Adriana Puscas says:

      Irina, ne pare incredibil de rau pentru pierderea ta si pentru situatia inacceptabila in care esti pusa de autoritati ! Datorita faptului ca situatia ta este una particulara te vom contacta pe adresa de email si nu pe acest forum.

  4. paul boanta says:

    buna ziua.am o problema .fratele sotiei mele a decedat el fiind angajat .am fost la casa de pensii dolj si ni sa spus ca nu se acorda ajutoare de inmormatare decat pentru pensionari.nu sa acordat ajutor nici de la primarie nici de la servici.DE CE PLATIM O VIATA SI NU AVEM NICI DREPT?UNDE SUNT BANI COTIZATI? .

  5. Mihaela says:

    Paul,

    imi pare rau pt pierderea sotiei si implicit a ta.

    Dupa ce am citit legea de care spuneam mai sus, am inteles urmatoarele : daca esti angajat – asa cum era si cumnatul tau – banii OBLIGATORIU se iau de la angajator. Acest lucru trebuia sa fie prevazut in contractul de munca sau regulament de ordine interioara si nu poate fi mai mic de 2117 lei salariul mediu pe economie.

    Angajatorul isi va deduce aceasta suma din cuantumul CAS de 20.8% pe care ar trebui sa-l plateasca la buget.

    Prin urmare, angajatorul este OBLIGAT sa dea acesti bani familiei.

    Numai bine.

  6. marcela says:

    daca decedatul nu avea pensie are dreptul la ajutor de inmormantare, in conditiile in care unicul fiu nu este salariat iar nora este somera?

  7. Mada says:

    am o intrebare va rog. A murit tatal meu si nu era angajat, nu avea pensie si nici ajutor de somaj. Ni s-a spus de la primarie ca nu ne poate acorda ajutor pt inmormantare dar pe acest site vad ca se dau totusi 1000 de lei. Acesti bani si toate actele necesare se dau la casa de pensii in cazul in care decedatul nu are un angajator? va multumesc frumos

  8. mada says:

    am o intrebare va rog. a murit tatal meu si vroiam sa stiu daca in cazul in care nu a avut niciun venit..nu era angajat, nu avea somaj nu era nici pensinar. am inteles de pe site ca se da o suma de 1000 de lei dar unde pot merge? la casa pensiilor? multumesc

  9. Alina says:

    Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu un raspuns pentru urmatoarea situatie: mama(pensionara) unei angajate a societatii noastre a decedat saptamana trecuta si acum angajata solicita ajutorul de deces care este prevazut in regulamentul intern(650 ron). Obligatia mea ca angajator este sa platesc suma de 650 ron sau 2117 ron de care discutati anterior? Aceasta suma se scade din CAS 20.8% pe care societatea il datoreaza pentru luna iulie? Se mai depune vreo declaratie speciala in afara de 112 sau se mai fac si alte formalitati in afara de cererea angajatei cu certificatul de deces atasat?
    Multumesc

  10. AYLIN says:

    PENTRU ALINA:
    AJUTORUL de 650 lei prevazut de regulamentul intern al societatii este diferit de cel de 2117 lei pe care angajata ta il poate solicita si de la casa de pensii si il primeste direct in ziua in care depune cererea, este prevazut de o ordonanata, imi scapa numarul acum.

    Suma de 650 nu se scade din CAS-ul pe care societatea il datoreaza. Daca salariata solicita si suma de 2117 lei tot de la angajator, acesta are obligatia de a elibera suma in 3 zile de la depunerea cererii si acesta scade CAS0ul datorat de societate

  11. AYLIN says:

    pentru Mada:
    Mergi la angajatorul tau sau la casa de pensii, si depune o cerere, impreuna cu bonurile si facturile care dovedesc ca tu ai suportat cheltuielile cu inmormantarea. Daca nu ai pastrat documentele justificative poti atasa in spatele cereriio decalaratie autentificata pe proprie raspundere alaturi de certificatul de deces.

  12. ionela says:

    buna seara,
    am si eu o intrebare: acum o saptamana a decedat verisorul meu care avea pensie de handicap
    va rog sa imi spuneti daca putem cere ajutorul de inmormantare
    va multumesc.
    as dori trimiterea raspunsului pe e-mail daca se poate

  13. Angela says:

    Buna ziua,

    Am citit comentariile de mai sus si am urmatoarea intrebare:

    in conditiile in care soacra mea a decedat pe data de 25.08.2012, ea neavand nici o sursa de venit (nici pensionar, nici somaj, nici ajutor social), la societatea unde lucreaza sotul meu nu se acorda ajutor de deces, la ce institutie putem apela pentru ajutorul de deces.

    Multumesc anticipat.

    • SPV Legal says:

      Societatea unde lucreaza sotul dvs. este obligata sa acorde ajutorul de deces corespunzator, daca se formuleaza o cerere, se prezinta certificatul de deces in original si se da o declaratie de catre solicitant, fiu, ca mama sa nu avea venituri si era in intretinerea sa. Daca angajtorul refuza recomandam ca sotu
      dvs. sa faca o sesizare atat la ITM dar si la autoritatea judeteana de la care angajatorul sotuluo recupereaza ajutorul de deces pe care trebuie sa-l plateasca sotului dvs. pentru decesul rudei acestuia de gr I care nu era asigurata in sistemul de asigurari sociale.

  14. jeni iliescu says:

    Daca sotia angajatului (acum decedat) nu este in relatii bune cu angajatorul si acesta refuza sa i acorde ajutorul de deces, unde se poate adresa aceasta. Ea s a dus la contabila societatii si aceasta n a vrut sa i primeasca dosarul! Scriu in numele acestei femei care a luat bani de la banca pt. inmormantare si pomeni! Cine este ITM…citind ultimul raspuns postat! Mai beneficiaza si de alt ajutor?
    Raspundeti mi pe e-mail! Va multumesc si sa aveti numai zile bune!

  15. vasilica says:

    buna ziuava rog sa-mi raspundeti la o intrebare
    sotul meu avea grad de handicap grav a decedat in luna august iar indemnizatiile se platesc in luna urmatoare mai pot primi indemnizatia pentru el afernta perioadei cat a fost in viata din luna august? va multumesc

  16. codrut says:

    buna ziua va deranjam cu o intrebare .. mama mea a fost cadru didactic 33 de ani si a decedat iar ea nea zis inainte dea muri ca dupa deces avem dreptul la 3 sau chiar 5. salarii comprnsatorii. si. vrem sa stim daca se acorda sau nu pentru ca noi am primit doar ajutor de inmormintare de 21 milioane . va multumesc

  17. Mihaela says:

    Am revenit si eu doar sa precizez ca am primit diferenta de bani de ajutor de deces, evidentiata in D112, dupa doua luni zile.
    Marturisesc ca nu ma asteptam sa primim atat de repede banii, felicitari casa de pensii mun.bucuresti !

  18. Dan says:

    bună ziua, am citit cu interes întreg materialul şi este foarte bun însă nu am găsit răspuns la următoarea întrebare : dacă socrul meu a decedat pe data de 24 septembrie 2012 ( a încasat pensia în luna septembrie ), urmaşii legali ai decedatului mai beneficiază de pensia care urmează a se achita în luna octombrie?, sau în acest caz nu se mai acordă decât ajutor de deces (în sensul că salariatul primeşte salariul din luna septembrie în luna octombrie – la pensionari nu este la fel ?), vă mulţumesc anticipat pentru răspuns

  19. Nacu Eugeniu says:

    Buna ziua,
    Fiul meu in varsta de 55 de ani a decedat la data de 16.09.2012. La data decesului nu avea venituri ( i s-a desfacut contractul de munca incepand cu data de 15 ianuarie 2012 si nu a incasat ajutor de somaj)
    Eu, tatal lui, am 85 de ani si sunt pensionar.
    Am fost la Casa de pensii a sectorului 1 (domiciliez in Bucuresti-sector 1) unde initial mi s-a spus ca pentru a incasa ajutorul de deces (in cuantum de 1/2 din suma) am nevoie de o adeverinta de la Administratia Financiara prin care sa rezulte ca fiul meu nu avea venit. Dupa ce am obtinut aceasta declaratie m-am prezentat la Casa de pensie cu toate actele cerute dar nu mi-a fost primit dosarul deoarece fiul meu nu are “certificat de handicap din copilarie”.

  20. ene says:

    In iurma cu cateva zile mi-a decedat sotul. Apeland la patronul firmei unde era angajat sotul meu si cerand ajutorul de deces m-am izbit de un raspuns socant acela ca societatea nu dispune de fonduri suficiente pentru acordarea ajutorului si ca urmare a acestui fapt patronul mi-a spus ca daca accept sa imi dea banii in mai multe transe bine daca nu nu-mai da nimic.Problema este ca angajatorul vrea sa scrie pe spatele certificatului de deces iar dumnealui nu-da decat o parte din suma,restul spune ca o sa-i primesc atunci cand i se vor vira banii in cont.ESTE CORECT SI LEGAL ACEST LUCRU SAU ANGAJATORUL FACE O ILEGALITATE?

  21. Hristache Mariana says:

    Buna ziua,am si eu o intrebare. De curand mi-a murit sora, nu era angajata, somera, de unde pot lua ajutorul de inmormantare? Raspune-ti va rog pe mail-ul personal. Multumesc

    • Adriana Puscas says:

      Pt dna Hristache Mariana
      Din informatiile pe care ni le-ati oferit reiese ca nu indepliniti cerintele legale pentru a beneficia de ajutor de deces de pe urma sorei dvs.

  22. cristina says:

    Buna seara,
    Daca un salariat care a decedat a avut contract pe durata determinata si a fost platit din fonduri proprii – sponsorizari, la data decesului nu am mai avut fonduri, de unde incaseaza ajutorul de deces?

  23. cristina says:

    Multumesc ptr raspuns, dar la momentul decesului nu aveam in cont decat banii ptr achitatrea lunii in curs. De atunci nu s-au mai virat si nu mai avem alt salariat platit din aceste sponsorizari care nu mai sunt. Suma virata la CAS in luna sept ptr luna aug era de 95 lei, nu aveam de unde sa recuperez suma de 2117 lei .Atat puteam eu sa ofer ca si angajator la acel moment suma de 95 lei. Este corect? Ce pot face?

  24. maria says:

    Firma Calgarom a ramas , din luna aprilie 2012, cu un singur salariat, care era asociat majoritar(75%) si administrator. Incepand cu luna mai 2012 acesta a intrat in concediu medical – neoplazie – si a decedat pe 30 oct.2012 . Am fost contabila firmei in anii precedenti si doresc acum sa ajut familia indurerata. In declaratia 112 inscriu la pct.C3 deces 1caz si suma de 2117 lei. Catre casa de asig sanatate fac cerere recuperare indemnizatie concediu medical IAR catre Casa de Pensii cerere pentru recuperarea diferentei (2117-147lei) . Ce alte documente mai contine dosarul de la Casa de Pensii ?
    Va multumesc anticipat . Voi ruga asociatul care detine 25% di capitalul social sa semneze . Se va trece apoi la succesiune etc.
    Este Corect ceea ce am inteles ?
    Va multumesc

  25. maria says:

    as dori sa stiu care este termenul in care se poate ridica ajutorul de deces de la casa de pensii. Mentionez ca am avut o ruda (pensionar)care a murit acum doi ani si familia nu a ridicat ajutorul de deces. Va multumesc.
    A dori ca raspunsul sa fie trimis pe adresa de e-mail.

  26. ionela says:

    a decedat fetita de 11 luni pot obtine ajutor de deces daca eram in prenatal??????multumesc

  27. vasia says:

    buna ziua,sint bugetar si in acest an ,mai excat in luna iulie si respectiv noiembrie,mi-au murit am bii parinti,pensionari:vreau sa stiu daca primesc ajutor de deces de la angajatorul meu in afara de cel de la CJP,va multumesc anticipat si va rog sa-mi trimiteti raspunsul pe mail

    • Adriana Puscas says:

      Si parintii tai decedati si tu aveti drepturi proprii de asigurari sociale, asa ca si tu, in calitate de angajata la momentul decesului fiecaruia dintre parti, poti sa soliciti angajatorului tau drepturile tale proprii de ajutor de deces pentru decesul fiecaruia din parintii tai.

      SPV Legal

  28. Ciobanu R says:

    Buna ziua,
    Am un var ,care se afla in somaj ,si in acesta luna i-a murit tatal.
    As vrea sa stiu daca primeste ajutor de deces de la somaj (ANAF) si unde trebuie sa se adreseze ,deoarece a fost la ANAF ,si ii s-a spus ca nu i se acorda ajutor de deces !?
    Multumesc frumos,astept raspuns pe mail.

  29. Mihail says:

    Buna seata! Am cateva intrebari legate de acest subiect.. sunt angajat de o luna cu contract de 2luni. tatal meu a decedat pe 19 nov.. era pensionat pe caz de boala de 2 luni, am depus actele pt ajutor de inmormantare la casa de pensii, am primit 2117ron. cand am facut cererea pt concediu special la locul meu de munca mi sa spus ca pot primii si de la firma ajutor de deces.. am depus cererea si actele.. as dorii sa stiu cat primesc si in cat timp si daca ii primesc in mana sau intra pe cardul de salariu? multumesc f mult!

  30. florenting says:

    Buna seara

    felicitari pentru disponibilitte si competenta. Pot sa va rog sa ma lamuriti intr-o situatie destul de incalcita: unchiul meu de 60 de ani a decedat recent. Nu era asigurat, lucrase in comert in perioada de dinainte de ’90, dar atat. Divortat, avea un baiat de 22 de ani care este angajat si o concubina (cu care a trait in ultimii 16 ani) de asemeni neasigurata….putem /poate solicita fiul ajutorul de deces, si daca da, presupun ca de la angajator, nu?

    Cu multumiri,
    al Dvs,
    Florenting

  31. mihai says:

    am si eu o intrebare!mama a murit pe 24 decembrie! ajutorul din partea casei de pensii,cel de 2117 ron,a fost ridicat de fratele meu,care a suportat cheltuielile de inmormantare!insa el a primit ajutor de deces si de la locul de munca in valoare de 3 salarii! as vrea sa stiu daca am si eu dreptul la acest ajutor de la locul meu de munca,pt k am intrebat si mi s a spus ca nu este nimic specificat in contractul de munca,si poate mi se va acorda o anumita suma,dar care va ramane strict la latitudinea patronului!au fost destul de evazivi,si mi au dat de inteles ca sunt sanse mici sa mi se acorde vreo suma!mentionez k sunt angajat de un an cu toate formele legale! va multumesc1

    • SPV Legal says:

      Daca nu ai suportat cheltuielile de inmormantare nu poti beneficia de ajutor de deces care sa fie platit de angajatorul tau. Cu siguranta cele 3 salarii au fost acordate in baza unui contract colectiv de munca aplicabil la nivelul angajatorului unde este salariat fratele tau si nu este vorba de ajutorul de deces ca si drept de asigurari sociale care se suporta din bugetul de asigurari sociale.

  32. pitic says:

    Buna ziua,
    Sunt pusa in urmatoarea situatie:
    – am nascut pe 21 noiembrie 2012 o fetita,
    – pe data de 26 noiembrie 2012 fetita a murit,
    – fetita am inmormantat-o pe 28 noiembrie 2012
    – angajatorul mi-a acordat un ajutor de inmormantare in valoare de 600 lei,
    – im prezent sunt in concediu de maternitate (postnatal) pana in martie 2013
    – toate facturile care atesta faptul ca am suportat cheltuieli de inmormantare sunt pe numele sotului,
    Intrebarile mele sunt:
    – pot beneficia de ajutor de inmormantare acordat de stat?
    – unde trebuie sa depun dosarul?
    – de unde il pot ridica?

  33. nicoleta says:

    Buna ziua.Am si eu o intrebare;bunicul meu a murit pe data de 30 decembrie 2012.Tatal meu [fiind mostenitor de drept adica fiul celui decedat] a ridicat ajutorul de inmormantare.In data de 14 luna ianuarie ar fi trebuit sa ia pensia.Acum tata mai ia pensia in luna ianuarie daca bunicul e decedat din decembrie 2012?

  34. nicolae marian says:

    pensionari ce detin pensi de urmasi beneficiaza de ajutorul de inmormintare daca da in ce coantum

  35. Raluca Mitu says:

    Buna seara,
    Am rugamintea sa ma lamuriti cu privire la ajutorul de inmormantare sau cel de deces, nu stiu prea bine ce implica..Concret: in cazul in care bunicul meu a beneficiat de o pensie de 1000 lei lunar, ni se poate acorda vreunul dintre cele doua ajutoare anterior mentionate?
    Va multumesc anticipat pentru raspuns!

  36. nicolae marian says:

    intrebarea mea este foarte clara daca sotia defuctului are pensie de urmasi dupa sot va beneficia de ajutorul de deces de care a beneficiat si sotul.

  37. Ioana says:

    Buna ziua,tatăl meu a murit pe 25 Decembrie 2012, avea 49 de ani si beneficia de 1 luna de ajutoru social.A lucrat 20 de ani cu carte de munca si a contribuit la Casa pensiilor.De inmormantare m-am ocupat eu si sora mea,niciuna dintre noi nu avem loc de munca.Avem dreptul la ajutor de inmormantare?

  38. Laura says:

    Puteti sa imi spuneti care este cuantumul ajutorului de deces pentru un pensionar cu pensie de urmas, 2115 lei sau jumatate?
    Multumesc

  39. Magdalena Pintilie says:

    Buna ziua,fiul meu a murit pe 13 ianuarie 2013,avea 22 de ani,certificat de handicap cu gradul grav de cand era mic.Tatal l a parasit de la nastere fiindu mi incredintat mie,dar a fost crescut de mama mea,pensionara in momentul de fata,care a fost si ingrijitoarea lui pana la varsta la care i s a permis.Tot ea a suportat si cheltuielile de inmormantare dar i s a spus ca nu i se acorda ajutor de deces.Mentionez ca eu am fost disponibilizata de la servici multi ani in urma,apoi am platit cotizatia pentru pensie pana acum 4 ani,in prezent neavand nici un venit.Va rog mult sa mi raspundeti daca mama mea poate face ceva pentru a beneficia de acest ajutor,va multumesc anticipat

  40. alina says:

    daca decedata avea indemnizatie urmas veteran de razboi pot beneficia de ajutor de inmormantare

    • SPV Legal says:

      Daca persoana decedata avea doar indemnizatie de veteran de razboi nu puteti beneficia de ajutor de deces.

  41. Dumbrava Eugen says:

    Vin si eu cu rugamintea de- ma-ti ajuta cu un raspuns : Mama mea in varsta de 80 de ani,dializata de 4 ani cu piensie de handicap grav fara nici o alta pensie.Poate beneficea de ajutor de imormantare???
    VA MULTUMESC…

  42. lore says:

    Am si eu o intrebare va rog frumos daca se poate sa ma ajutati cu un raspuns..cu o solutie.
    Acum un an si 4 luni tatal meu a murit..iar de 3 zile a decedat si mama….am ramas singura si as dori sa stiu daca pot beneficia de pensie de urmasi,ambii parinti au fost pensionari.
    Am 25 de ani.lucrez, si sunt eleva,fac liceul la seral.
    As vrea sa stiu va rog daca beneficiez de aceasta pensie de urmasi.
    Va multumesc

  43. lore says:

    mentionez ca mama mea avea pensie de boala si a 2 pensie de handicap grad 2..avand retinopatie diabetica avansata….va rog sfatuiti-ma ce e de facut ptr un ajutor din partea statului

  44. Ispas Cristina says:

    Buna ziua ,
    Doresc sa stiu ce suma se acorda pentru ajutorul de inmormantare si daca pot beneficia de acesta in cazul in care decedatul este socrul meu .
    Va multumesc!

  45. lore says:

    am ambii parinti decedati…voi primi ajutorul de inmormantare de la casa de pensii de 2117 lei…si deoarece sunt singura am inaintat actele ptr pensie de urmas…fiind la scoala si avand inca 25 de ani…
    Am auzit ca exista un anumit ajutor de la primarie.,ajutor de urgenta acordat in baza legii 416/2001 ptr persoane singure,cu parinti decedati. Daca lucrez si castig aproximativ 1100 lei+ tichete masa, ma pot incadra ptr acordarea acestui ajutor de urgenta,in baza legii 416?
    Va rog sa ma lamuriti.
    Multumesc din suflet.

  46. lidia says:

    Doresc sa stiu cum pot acorda un ajutor social unui angajat..(exclus deces.)De fapt nu vreau sa intre in d112

  47. SPV Legal says:

    Daca “ajutorul social” se doreste a fi acordat de entitatea cu care salariatul respectiv are relaţii generatoare de venituri din salarii, ne temem ca noi nu avem ce solutie sa va propunem. Totusi, daca veti reusi sa va incadrati la art. 1 alin 3 -5 din Legea nr. 32/1994 cu modificarile ulterioare, mai exact sa indepliniti cerintele indicate la acele alineate pentru validitatea unei operatiuni de mecenat, atunci veniturile din activitatile de mecenat se vor putea incadra la venituri neimpozabile din perspectiva salariatului. Trebuie verificat insa tratamentul fiscal si in privinta contributiilor sociale. Oricum, simplul fapt ca va este necesara incheierea unui act autentic si ca activitatea de mecenat trebuie sa aibe ca scop desfăşurarea de catre beneficiarul veniturilor din mecenat a unor activităţi în domeniile cultural, artistic, medico-sanitar sau ştiinţific – cercetare fundamentală şi aplicată ne indreptateste sa credem ca aceasta ipoteza nu va putea fi indeplinita de catre entitatea care doreste sa acorde acel ajutor social.

  48. al sheawbi says:

    sotul meu este decedat pe 27 august 2009,nu mi s-a dat nici un fel de ajutor de inmormintare.el era cetatean strain obtinea viza din 5 in 5 ani in baza actului de casatorie.a urmat studii la facultatea de foraj extractie dar nefinalizate.nu a lucrat niciodata,avea decat pensie de handicap de gradul 1 si indemnizatie de la primarie.am 2 copii in virsta de 9 si 19 amindoi la scoala,am umblat sa le pot face pensie de urmas si mi se spune peste tot ca trebuia macar 1 zi de munca sa fi avut.Cum se poate ca acesti copii fiid nascuti,crescuti,merg la scoala aici in romania si sa nu li se acorde absolut nimic ptr. ca tatal lor nu are 1 zi in campul munci,este posibil???????????????

  49. Ciprian says:

    Buna seara, mi-a decedat un unchi, care nu a lucrat in ultimii ani fiind condamnat la inchisoare. bunica mea (mama lui ) este pensionara. Poate beneficia de ajutorul de inmormantare? Daca da, unde trebuie sa mergem? Daca eu ca nepot fac dovada ca am suportat cheltuielile pot beneficia de ajutor de la serviciu?. multumesc anticipat.

    • SPV Legal says:

      Da, bunica dvs., pensionara fiind, poate beneficia de ajutor de deces pentru pierderea fiului ei de la casa de pensii. Dovada suportarii cheltuielilor se poate face de catre bunica dvs. si pe baza unei declaratii pe proprie raspundere urmand sa decideti impreuna cum anume veti folosi ajutorul de deces pe care il va plati casa de pensii bunicii dvs.

  50. mariana says:

    Daca fiica decedatului are 57 ani,nu are inca pensie si nici loc de munca,beneficiaza de ajutorul de inmormantare dat de casa de pensii?Multumesc

  51. SPV Legal says:

    Membrii familiei pensionarului decedat (sot supravietuitor, copii)beneficiaza de ajutorul de deces, daca fac dovada ca au suportat cheltuielile de inmormantare, o astfel de dovada putandu-se face si in baza unei declaratii pe proprie raspundere. Ajutorul de deces este acordat numai daca se prezinta certificatul de deces in original.

  52. razvan says:

    buna ziua
    mie mia murit fetita de un an de zile mai pot face ceva sa recuperez din banii cheltuiti si cum sa procedez
    multumesc

  53. gabriela says:

    1.Contractul la nivel de unitate prevede astfel “In afara ajutoarelor prevazute de lege la care au dreptul ,salariatii vor beneficia de urmatoarele ajutoare suportate din fondul de cheltuieli sociale
    -decesul salariatului :2 salarii medii brute pe unitate
    -decesul rudelor de gradul 1 : un salariu mediu brut pe unitate.
    In acest caz ,angajatorul este obligat sa plateasca 2117 lei cum prevede legea,sau se acorda ce prevede CCM.
    Ce suma isi recupereaza angajatorul, banii care ii acorda conform contractului sau ce prevede legea (2117lei).
    Mentionez ca salariul mediu brut pe unitate este mai mic de 2117lei.
    2.La o alta unitate nu se acorda ajutorul de deces numai daca salariatul face dovada ca persoana decedata a fost in intretinerea sa si a beneficiat si de deduceri pe fluturasul de salariu.
    Mentionam ca au aceleasi prevederi in CCM ca la noi.
    Rugam sa ne raspundeti pe adresa de mail.

  54. angela says:

    buna ziua…mama mea (pensionara)a murit azi noapte si as dori sa stiu daca eu angajata fiind (4 ore la zi ) pot beneficia de ajutoru de somaj si cat este valoare ajutorului? in cat timp se obtine,i ce acte trebuiesc prezentate si unde se depun? va multumesc.cu simpatie.angela

  55. viorel says:

    Buna ziua! A murit mama mea (pensionara) , in luna feb. 2013. Am primit de la casa de pensii ajutorul in cuantum de 2117 lei. Eu sunt angajat la S.C. ……… SRL cu contract de munca cu durata timpului de lucru de 4ore / zi / 20 ore/saptamana. As vrea sa stiu daca angajatorul meu are obligatia de a-mi acorda un ajutor de deces sau de inmornantare . Iar daca am dreptul la acest ajutor , va rog sa-mi comunicati , care ar fi cuantumul , in cat timp trebuie acordat si care sunt actele necesare in vederea obtinerii ajutorului mai sus mentionat. Va rog sa-mi dati un raspuns pe mail. VA MULTUMESC !!!

  56. gabriela says:

    1.Contractul la nivel de unitate prevede astfel “In afara ajutoarelor prevazute de lege la care au dreptul ,salariatii vor beneficia de urmatoarele ajutoare suportate din fondul de cheltuieli sociale
    -decesul salariatului :2 salarii medii brute pe unitate
    -decesul rudelor de gradul 1 : un salariu mediu brut pe unitate.
    In acest caz ,angajatorul este obligat sa plateasca 2117 lei cum prevede legea,sau se acorda ce prevede CCM.
    Ce suma isi recupereaza angajatorul, banii care ii acorda conform contractului sau ce prevede legea (2117lei).
    Mentionez ca salariul mediu brut pe unitate este mai mic de 2117lei.
    2.La o alta unitate nu se acorda ajutorul de deces numai daca salariatul face dovada ca persoana decedata a fost in intretinerea sa si a beneficiat si de deduceri pe fluturasul de salariu.
    Mentionam ca au aceleasi prevederi in CCM ca la noi.
    Va multumim

  57. serban laura says:

    buna ziua am si eu o intrebare la d-voastra am 32 de ani iar pe 15 03 2013 am pierdut baietelul meu de 2 ani si jumatate. avea grad de handicap GRAV, iar eu si tatal lui nu lucram in momentul decesului. el cu pensie de handicap grav are dreptul la vreun ajutor sau ceva? va multumesc

  58. bardea nicoleta says:

    in data de 4 decembrie mi-a murit baiatul avea 25 de ani un diagnostic care ii permitea un certificat de hanticapat sau o incatrare la pensie de invalididate ,confirmat de medicul lui curant ,dar nu am mai apucat sa-i fac dosarul.am mers la comisia de expertiza pentru sectorul 1,doamna doctor a citit certificatul constator si intradevar nu putea avea drept de munca baiatul meu nu avea asigurarile platite de 3 ani urma un tratament prin programul national de sanatate .nu erea la nici o forma de invatamant.mentionez ca,diacnosticul pe care il avea a fost depistat la varsta de 22 de ani ,dar el putea fi bolnav cu mult timp inainte sunt pensionara deci pot avea ajutor de deces