Secțiune susținută de

Cum capeti importanta in ochii angajatorului

Portal HR \ Opinia consultantului \ Cum capeti importanta in ochii angajatorului

Florentina ne-a intrebat:

Care credeti ca sunt mijloacele unui entry-level sa capete importanta in ochii angajatorului, sa fie vazut? Burse, studii in strainatate, proiecte de voluntariat, internship-uri, job shadowing etc…am auzit de toate acestea, dar cat de relevante si accesibile sunt aceste mijloace de a intra pe piata? Cum se ajunge la ele si unde se poate afla de ele, pentru a fi permanent informat despre aceste oportunitati? Cat de raspandite sunt aceste practici in Romania si ce alte practici au companiile pentru un entry level sau ce putem face noi pentru a fi vazuti de companii?

Noi ii raspundem:

Intrebarea Florentinei se potriveste bine cu contextul ultimelor noastre discutii despre generatia noua. Se pare insa ca in ceea ce priveste oportunitatile reale oferite tinerilor de catre organizatiile prezente pe piata locala, parerile sunt impartite. Daca unii considera ca ele exista si chiar din abundenta, sunt si puncte de vedere care indica mai degraba o lipsa de consistenta si consecventa a acestor abordari.

Asa cum spuneam si anterior, problema intrarii pe piata muncii in momentul in care termini o facultate si nu ai experienta profesionala care sa te recomande nu este una noua. Toate generatiile de absolventi au trecut prin ea si chiar daca dinamica economica se schimba de la an la an, cateva din solutiile „clasice” merita in continuare incercate.

Revenind insa la intrebarea ta initiala, despre modalitatea in care poti capata importanta in ochii angajatorului, sugestia noastra pentru cei care isi cauta acum un job ar fi sa inceapa prin a capata importanta in primul rand in ochii proprii. Nu incercam sa sugeram astfel ca valoarea este in exclusivitate o calitate „de interior”, ci mai degraba ca a cauta un sens si un scop in ceea ce faci este inceputul valorizarii tale si in ochii celorlalti.

Niciuna din variantele mentionate de tine: voluntariat, internship, shadowing nu are in sine solutia finala pentru a fi considerata valoroasa de catre angajator. Dar sunt printre cele mai bune mijloace de a te pozitiona ca actor cu drepturi bine definite si cu posibilitatea de a alege.

Relevanta burselor si studiilor in strainatate nu este, din nou, una intrinseca. Ele capata valoare doar in masura in care „rimeaza” cu un drum pe care ti-l alegi la un moment dat si pe care te ajuta sa te deschizi catre lume si sa nu ramai „incremenit in proiect”. Invatatul doar de dragul invatarii poate sa fie in sine un scop laudabil, dar trebuie sa iti asumi consecintele pe termen lung ale acestei decizii.

Fiecare hotarare de a incepe ceva, de a participa la un proiect, de a te inscrie la un master, de a-ti trimite CV-ul unei organizatii, de a-ti crea o retea de contacte prin social media, te poate aduce mai aproape cu cativa pasi de intrarea efectiva in campul muncii. Nu exista retete universal valabile, singura pe care o putem recomanda este: sa cauti si sa cercetezi.

Ai acum la dispozitie asociatii studentesti, site-uri ale facultatilor, organizatii de voluntariat, site-uri de joburi, retele sociale (Linkedin, Twitter, Facebook) prin intermediul carora te poti informa despre oportunitatile care apar (chiar ieri am vazut o discutie pe Twitter despre 10 joburi disponibile in online, din care cu siguranta cateva nu cereau o experienta specifica). Important este sa iti pastrezi mintea deschisa si sa faci ceva concret.

Iata cateva idei despre ce ai putea face ca sa iti usurezi accesul la piata muncii:

1. Cauta un proiect de voluntariat in care ai putea sa te implici (chiar si dupa terminarea facultatii).

2. Fa-ti un sistem de monitorizare a joburilor publicate in domeniile tale de interes (inainte, e util sa iti generezi o lista a domeniilor de interes, dar fa acest lucru cu generozitate si mintea deschisa).

3. Studiaza ofertele de Master disponibile local dar si la nivel international (si la care ai putea avea acces prin intermediul unor burse), cauta testimoniale ale celor care le-au urmat si analizeaza in ce masura s-ar putea dovedi relevante pentru ceea ce ti-ai propus sa devii.

4. Elaboreaza-ti CV-ul si trimite aplicatii atat la anunturile posibil interesante pentru tine, cat si direct catre companii (adesea poti gasi o adresa de e-mail pe site-ul companiilor si iti poti trimite aplicatia argumentand interesul tau pentru o pozitie de entry level).

5. Accepta orice invitatie la interviu, indiferent de pozitia pentru care se deruleaza acest interviu. Nu te considera jignita de invitatia la un interviu pentru o pozitie de operator date chiar daca tu iti doresti de fapt sa lucrezi in marketing. Cu orice interviu la care participi esti cu un pas mai aproape de un potential angajator. Dincolo de experienta ca atare a discutiei cu un evaluator, poti avea astfel sansa sa afli mai multe despre companiile de pe piata de la oameni din interior.

6. Cautarea unui job este un job in sine. Fa-ti un program zilnic in functie de categoriile de activitati pe care le ai de parcurs si nu te abate de la el.

7. Fa-ti o lista cu oamenii care ar putea sa iti dea idei: colegi, fosti colegi, cunostinte care s-au angajat deja si tine legatura cu ei. Poti afla multe lucruri interesante despre care nu ai citi in mod normal pe internet. Nu in ultimul rand, poate stii persoane care te-ar putea recomanda usurandu-ti astfel accesul la un interviu. Trebuie sa iti faci curajul sa le ceri acest lucru.

8. Fie ca urmezi sau nu in clipa de fata  un program de studii aprofundate/master, stabileste-ti in paralel o lista de subiecte pe care stii ca trebuie sa te dezvolti si cauta resurse din care ai putea invata (poate sa fie vorba de limbi straine, sau de cunostinte teoretice in domeniul care te intereseaza etc.)

9. Fii realista. Cautarea s-ar putea sa dureze luni de zile. Chiar si persoanele cu ceva experienta intampina probleme in aceasta perioada in gasirea unui job, dar la sfarsit vor avea de castigat cei care au rezistat cel mai mult „in transee”.

10. Nu uita sa visezi. Daca nu ai senzatia ca ti-ai descoperit vocatia reala sau daca te izbeste realitatea dura a unei piete a muncii care nu iti permite sa ti-o urmezi, nu uita totusi sa visezi. Visarea cu ochii deschisi si mintea treaza te tine in priza si te ajuta sa treci mai usor peste dezamagirile inerente ale patrunderii in campul muncii.

Nu poti schimba atitudinea companiilor fata de „generatia noua”, dar poti schimba modul in care te raportezi tu la aceasta perceptie. Fa ceva care sa iti dea la sfarsitul zilei sentimentul de „valoare” si s-ar putea sa ai o surpriza placuta.

Data articol: ianuarie 13, 2011

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam