Secțiune susținută de

Cum trimiți un CV

Portal HR \ Opinia consultantului \ Cum trimiți un CV

Evident, va fi vorba în continuare despre situațiile cele mai frecvente când îți trimiți CV-ul unui potențial angajator sau unei persoane care ar putea să te recomande mai departe.

Pe vremea când poșta electronică nu era decât apanajul unor puțini „aleși” și anunțurile de recrutare solicitau trimiterea CV-urilor la o adresă „fizică” sau, în cel mai bun caz, la un număr de fax, corvoada elaborării unui mesaj de însoțire a documentului esențial era, probabil, una mai ușor de evitat. CV-ul de 2 sau 3 pagini era adesea trimis ca atare, o dovadă maximă de „eleganță” fiind menționarea (cu pixul, în partea de sus a primei pagini) a poziției pentru care candidatul își trimitea aplicația.

Odată cu apariția și normalizarea comunicării prin e-mail, lucrurile par să se complice. Majoritatea soft-urilor de poștă virtuală îți vor atrage atenția dacă vrei să trimiți un mesaj gol (chiar dacă el are, de fapt, un atașament, deci nu e chiar gol în adevăratul sens al cuvântului), dar îți oferă și facilitatea de a sări peste această etapă plicticoasă (a adresării mesajului și clarificării motivelor trimiterii lui).

După ani buni de primire de aplicații pe mail, am ajuns la concluzia că, pentru binele tuturor celor implicați în procesul de comunicare, soft-urile de poștă virtuală nu ar trebui să ofere posibilitatea de a trimite un mesaj gol. Mai mult decât atât, aș considera oportună apariția unei ferestre de atenționare care să ne întrebe dacă suntem convinși că vrem să trimitem mesajul cu textul respectiv.

Lăsând gluma la o parte, aceste gânduri mi-au fost cauzate de două întâmplări recente și cu relevanță, cred eu, pentru ceea ce aș numi „codul bunelor maniere” în universul profesional (și, de ce nu, și personal). Una este primirea zilele trecute a unei aplicații din partea unui candidat căruia îi făcea deosebita plăcere să îmi transmită CV-ul lui și spera într-o colaborare… punct, iar cealaltă a fost primirea CV-ului unei persoane necunoscute mie, atașat ca atare unui mesaj rușinos de… gol.

Celor care au dilema mesajului care ar trebui să însoțească trimiterea unui document atât de personal cum este CV-ul, îmi permit să le fac câteva recomandări:

1. Întotdeauna CV-ul sau formularul de aplicație trebuie să fie însoțit de o explicație care poate fi și scurtă (dar relevantă) a motivelor pentru care destinatarului îi este trimis respectivul document.

2. Având în vedere că scopul evident al trimiterii unui CV este căutarea unui job, menționarea acestui aspect în mesaj este redundantă. Știu, în principiu, că din acest motiv îmi trimiți CV-ul, ajută-mă să înțeleg repede ce job te interesează și din ce motive.

3. În absența unei scrisori de intenție separate (fără ca aceasta să fie în sine o problemă), mesajul ar trebui să conțină informații asemănătoare cu cele tradițional asociate unei astfel de scrisori (marele avantaj al mailului este că mesajul trebuie să fie mai scurt, de unde un efort mai mic de a redacta o astfel de declarație).

4. Dacă există deja redactată o scrisoare de intenție, renunțați la atașarea ei la mesaj și copiați direct în mail pasajele care servesc cel mai bine scopului menționat mai sus.

5. Chiar dacă CV-ul a fost solicitat de persoana căreia i-l trimiteți, mesajul nu este facultativ. Sunt suficiente câteva rânduri în care să menționați acest lucru. Nu uitați, de asemenea, să completați cu informații relevante și câmpul destinat „subiectului” mailului.

6. Pentru a evita situațiile neplăcute în care un document atașat nu poate fi deschis, încercați să includeți în mesaj și datele de contact la care puteți fi găsit(ă), precum și, dacă există, un link către un profil online.

Deși trimiterea unui CV ar putea fi considerată un act de curaj și de încredere, îmi e greu să simt o plăcere la fel de deosebită ca cea a expeditorului în absența unor explicații pe care le consider absolut necesare. Cât despre „tăceri” pe mail (adică mesaje goale), ele riscă să atragă doar alte „tăceri” și să compromită ceea ce ar fi putut fi, cu puțin efort, o comunicare eficientă.

Data articol: noiembrie 23, 2011

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam