Secțiune susținută de

De la proces la produs sau de ce avem nevoie de autonomie în job

Portal HR \ HR Pedia \ De la proces la produs sau de ce avem nevoie de autonomie în job

Întotdeauna am crezut că autonomia acordată angajaților este o concesie din partea angajatorului cu scopul îmbunătățirii atmosferei de lucru sau pentru satisfacerea cerințelor unor supertalente. Beneficiile rezultate în urma acestei autonomii s-ar fi resimțit în timp, poate ar fi crescut producția, numărul de clienți satisfăcuți și poate ar fi scăzut fluctuația de personal. Cu alte cuvinte, angajații ar avea un răspuns de bun simț față de deschiderea și flexibilitatea șefilor/mediului lor de lucru.

În urma unor experiențe personale și a unor discuții cu prieteni făcând parte dintr-un spectru larg de companii (de la call-center până la multinaționale telecom) am constatat un beneficiu direct al autonomiei angajaților la locul de muncă.

Un grad ridicat de autonomie în realizarea sarcinilor deplasează accentul dinspre proces spre rezultatul concret. De multe ori respectarea unui proces prestabilit (standardizat) nu conduce la cele mai bune rezultate dar oferă/garantează confortul celor mediocri sau slab performanți. Un promoter care nu are voie să adapteze speech-ul de abordare a clienților va ajunge să repete mecanic o “poezie” care va provoca respingere din partea prospecților.

Desigur, el nu va putea fi tras la răspundere pentru că el respectă ad-literam întregul proces. Exemplele pot fi numeroase și cuprind atât munca fizică, cât și cea intelectuală. Ne dăm seama de acest lucru analizând descrierile de job sau fișele de post. În majoritatea sunt descrise procesele fără a se preciza indicatori ai rezultatului scontat.

Autonomia vizează performanța unui serviciu sau calitatea unui produs și nu modul prin care se ajunge la acestea. Fără a cădea în extrema unei independențe generalizate generatoare de dezordine și lene, cred că autonomia eliberează în companie o cantitate deloc neglijabilă de entuziasm, creativitate, zel și satisfactie.

Parcurgeți articolele din secțiunea “@work” a blogului agenției Spada Digital și veți face cunoștință cu roadele unui mediu de lucru deschis, autonom, dar centrat pe rezultate.

Data articol: iunie 12, 2012

Sunt Cristi Ariton, licenţiat în sociologie, pasionat de HR, social media şi …pantofi. Recunosc sociologiei influenţa asupra manierei de a analiza şi scrie, iar ca om în ansamblu sunt reformat constant de simplitatea creştinismului. Inspiraţia şi curajul de a scrie îmi vin de la oameni, cărţi şi situaţii cotidiene.

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam