Fotolia_547953_Subscription

Obiectivul profesional – cum il exprimam in CV?

April 29th, 2011, , 6 comentarii, 45,933 views
print Printeaza

Daca ai ales un format de CV care are printre rubricile obligatorii si pe cea de descriere a obiectivului profesional, s-ar putea ca sarcina redactarii CV-ului sa iti para aproape imposibila. E suficient de greu sa iti dai seama exact ce vrei sa faci cu si in viata ta profesionala, ca sa nu mai vorbim de cat de imposibil poate sa para sa pui ganduri vagi si impresii in cuvinte.

Daca impulsul initial este sa renunti la formatul standard care te obliga sa enunti coerent un obiectiv profesional, recomandarea noastra este sa nu o faci si asta nu neaparat pentru ca un potential angajator nu ar acorda atentie aplicatiei tale daca nu ai aceasta rubrica, ci pentru ca exercitiul gandirii si punerii in cuvinte a acestui obiectiv nu poate decat sa iti faca foarte bine.

Pentru a redacta un obiectiv profesional care sa te reprezinte si sa incununeze inspirat CV-ul (mai degraba decat sa il coboare in banalitate prin preluarea automata de exprimari gata preparate), iti recomandam:

1. Gandeste-te la rubrica “obiectiv profesional” ca la o scurta scrisoare de intentie. Ideea este ca intr-o fraza sa reusesti sa redai ce poti aduce in organizatie cu ajutorul competentelor, experientei si valorilor pe care le ai.

2. Chiar daca ideea de baza ar trebui sa fie aceeasi, formularea obiectivului ar trebui sa fie specifica pentru fiecare pozitie la care aplici. Un obiectiv general de genul: “o cariera in vanzari/marketing/resurse umane” nu va spune nimanui nimic concret despre cine esti si de ce aplici pentru o anumita pozitie.

3. Limiteaza descrierea la o fraza. Obiectivul trebuie sa fie clar si concis, exprimarile alambicate si inutil detaliate risca sa plictiseasca. Daca nu reusesti de la inceput sa redai ideea esentiala doar intr-o fraza, poti scrie mai mult urmand ca apoi sa scurtezi pe cat posibil exprimarea. Elimina enumerarile prea lungi, identifica eventuale redundante sau modalitati mai scurte de a exprima o idee.

4. Nu copia exprimari care au parut ca suna bine in alte CV-uri. Te poti inspira din ele, dar evita locurile comune si cuvintele golite de sens prin uzura, de genul: “provocator”, “interesant”, “dinamic” etc.

5. Nu uita sa te asiguri ca nu exista greseli de ortografie sau de gramatica. Daca obiectivul profesional este primul lucru pe care il vede un potential angajator atunci cand iti citeste CV-ul inseamna ca trebuie sa ii acorzi suficient timp si rabdare pentru a crea acea impresie pozitiva care pare sa fie esentiala in astfel de cazuri.

6. Nu uita ca obiectivul trebuie sa fie despre tine. Redacteaza restul CV-ului si revino apoi la aceasta rubrica pentru a-ti usura efortul de concentrare si concizie. E ca si cum ai pune concluzia la inceputul demonstratiei.

Taguri: , ,
Aboneaza-te la newsletter! Ai cele mai bune stiri despre HR, in fiecare zi, pe mail.
Comentarii
  1. Schneider says:

    Parere personala: un CV profi, nu trebuie sa se contina obiective personale.
    este gresit sa ceri unei persoane sa isi stabileasca obiective de atins in cadrul companiei inainte de a fi in companie.

    CV-ul, asa cum spune numele, se refera la parcurs si nu la obietive.
    Experienta este un atuu atat pentru candidat, dar si pentru recrutor.

    Rolul interviului este acela de-a clarifica obiectivele, de a raspunde la toate intrebarile esentiale.

    **********
    Va propun un articol care sa se axeze pe interviu.
    un studiu de caz legat de modul de realizare a unui interviu profesional.

    comisia este formata din 5 persoane.
    HR-ul are 2 oameni,
    managementul acelei companii o persoana.
    o persoana de la departamentul financiar al companiei
    un specialist in domeniul in care activeaza si candidatul.

    nici una din intrebari nu are voie sa fie mai lunga de 20 de cuvinte
    departamentul hr are voie sa puna maxim 15 intrebari.
    managementul are dreptul la maxim 4 intrebari
    departamentul financiar 2 intrebari.
    departamentul tehnic, maxim 6 intrebari. De mentionat ca se pot pune intrebari doar pe baza testelor de aptitudin anterioare.

    • Portal HR says:

      @Schneider, multumim pentru comentariu. Obiectivul pofesional care apare mentionat ca rubrica in anumite formate de CV este, asa cum ii spune numele, Obiectivul si nu obiectivele de performanta despre care vorbim in cadrul unei companii. Ideea redactarii lui era aceea de a surprinde o dorinta general valabila a celui care aplica de a se realiza intr-un anumit domeniu (pentru care este relevanta si pozitia la care aplica). CV-ul poate sa fie cat se poate de “profi” si cu si fara obiectiv profesional mentionat, este o chestiune de alegere personala. Nu vedem nicio problema in ideea de a include in CV si o posibila proiectie catre viitor (chiar daca, in principiu, el “vorbeste despre trecut).
      Multumim si pentru sugestia de articol. In opinia noastra suna mai degraba a test de evaluare, decat a articol. In principiu, preferam sa comentam/discutam situatii de care s-au lovit cititorii nostri sau recomandari cu nota generala. Situatia descrisa de tine ar putea constitui, poate, un studiu de caz interesant intr-un Assessment Center pentru evaluarea si recrutarea unor consultanti responsabili cu recrutarea, desi pentru utilizarea in astfel de scopuri ii mai lipsesc cateva informatii esentiale despre pozitia pentru care se recruteaza, competentele evaluate, tipul companiei etc, ca sa nu mai vorbim de faptul ca limitarea cuvintelor din intrebare si a numarului de intrebari in functie de pozitia pe care o ocupa evaluatorii ni se pare usor fortata.

  2. Ioana says:

    @Schneider.

    Rolul rubricii in CV nu este intamplator, cu atat mai mult cat nu este vorba de obiectiv personal ci de cel profesional, unde si-ar dori candidatul sa ajunga si cat de motivat este de domeniul in care aplica sau in care doreste sa isi dezvolte cariera.

    Cat despre sugestia ta, ce trebuie si ce nu trebuie, in privinta numarului de intrebari si din partea cui provin, nu exista retete. Interviul trebuie adaptat canddiatului, postului si nevoilor companiei. Aplicarea unui tipar ar putea duce la selectarea persoanei nepotrivite, demotivate sau dezinteresate de domeniul pentru care a aplicat. Iar acest lucru ar duce la costuri pierdute din partea companiei.

    • Schneider says:

      Ioana,
      Era un test, Daca te-ai prabusi cu avionul in desert si ai fi singurul supravietuitor, care ar fi cele trei obiecte la care te-ai limita sa le iei cu tine?.
      Ce ar fi sa reducem la un singur obiect? ai sa primesti cele mai strnii raspunsuri si ai sa vezi mimicaa fetei cum se schimba cand propui un singur obiect.
      Tin sa subliniez ca obiectivul profesional nu exista atata timp cat tu nu faci parte din acea organizatie. Pana atunci este obiectiv personal.

      Imi cer scuze daca s-a inteles ca sugerez un tipar. era vorba de un exercitiu, asa cum se practica pentru a scoate punctele tari si punctele slabe.
      sunt multe astfel de metode de antrenament: brainstorming, debate, sondaje flash, etc.
      ideea de-a te limita la numarul de intrebari este una singura : demonstrezi candidatului ca sti ce vrei sa afli de la el.

      Neincrederea apare atunci cand la incheiere ii spun candidatului :
      ” Imi pare bine cane-am cunoscut!, Apreciem cunostintele dumneavoastra, experienta. Intrucat avem si alti candidati, o sa va contactam imediat de vom termina sesiunea de interviuri pentru a va comunica rezultatele”
      Nu se intampla doar in Romania, dar si in tarile vest europene sau in US ca acel telefon /mail care sa anunte rezultatul nu mai vine ( “don’t call us , we call you later”)
      De aici vine neincrederea.

      Multumesc pentru intelegere ,
      Schneider.

      P.S. Este minunat cand punctele de vedere sunt impartasite si cand se acumuleaza cunostinte pe baza experientelor altora, mai ales cand traim in diferite coltui ale lumii

  3. Bogdan says:

    Buna tuturor,
    Nu pot sa discut despre importanta respectivei rubrici in CV. Asta tine de cei care sunt specializati in asemenea analize.
    Referitor strict la discutie, pot spune doar atat: orice obiectiv trebuie sa aiba o limita de timp in care sa se atinga si trebuie sa fie cuantificabil, deci discutii despre ce mi-ar placea mie intr-o anume companie sau ce mi-ar placea mie in viata asta , cad !

  4. Alex says:

    S-a rezolvat. Cica nu mai e la moda “Obiectivul”, ci “Branding Statement-ul”.

Comenteaza