Secțiune susținută de

Nevoia de a câștiga

Portal HR \ Actual \ Nevoia de a câștiga

Literatura motivațională bate adesea prea multă monedă pe mesajele despre avantajele eșecurilor pentru a le mai putea înțelege la justa valoare. Acesta este unul din motivele pentru care am fost la început reticenți citind titlul articolului pe care vi-l recomandăm azi. Mânați însă de curiozitate și de spiritul olimpic al zilelor, am continuat să citim și pledoaria ni s-a părut validă și utilă.

Autorul menționează încă de la început că nu e nici pe departe un susținător al concursurilor în care toți participanții primesc o medalie doar pentru că au făcut act de prezență. De fapt, ceea ce analizează el este obsesia de a câștiga cu orice preț, pe care o consideră, pe drept cuvânt credem noi, nocivă. Mentalitatea definită prin afirmația „câștigătorul ia totul” (indiferent dacă se aplică în viața personală sau profesională) nu are cum să dea rezultate pozitive pe termen lung.

De fapt, problema pornește de la modul în care înțelegem și definim succesul. Definiția actuală îl face teribil de greu de atins, doar un procent foarte mic de persoane/profesioniști/atleți ajungând să se poată considera de succes.

Avem nevoie, cum spunea și Alain de Botton, de o filosofie mai blândă a succesului, în vreme ce autorul semnalează câteva modalități prin care putem redefini succesul și câștigătorii pentru o abordare mai generoasă și, ca atare, mai sănătoasă:

1. Câștigătorii sunt cei care investesc cu perseverență efort în ceea ce fac și se îmbunătățesc în permanență, chiar dacă nu câștigă un premiu.

2. Câștigătorii își stabilesc obiective care îi ajută să își defineasă direcția și îi motivează, dar sunt în același timp conștienți de faptul că experiența zilnică a efortului de a înainta către obiectivul propus este în sine valoroasă.

3. Câștigătorii sunt cei cărora nu le este teamă să piardă și își asumă lecțiile care vin la pachet cu eșecul pentru a putea câștiga altă dată.

4. Câștigătorii își folosesc abilitățile nu pentru a se valoriza pe sine ci pentru a aduce valoare în lumea în care trăiesc. Iată, deci, două calități pe care le considerăm esențiale pentru succesul sănătos: generozitatea și modestia.

Tu ce părere ai? Există valoare doar în medalia de aur? Citește tot articolul Our Unhealthy Obsession with Winning și spune-ne părerea ta.

Data articol: august 14, 2012

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam